Zimowe utrzymanie dróg 2014/2015
Wszelkie działania związane z zimowym utrzymaniem dróg powiatowych na terenie Powiatu Wieruszowskiego w sezonie zimowym 2014/2015 koordynuje i nadzoruje Powiatowy Zarząd Dróg w Wieruszowie poprzez dyżurnych:
- Andrzej Parzonka – tel. 691732024
- Kazimiera Żurawska – tel. 790300984
- Arkadiusz Skupień – tel. 790405425
Całość prac związanych z organizacją zimowego utrzymania dróg opiera się na opracowywanych w każdym roku założeniach do zimowego utrzymania dróg.
Na sezon 2014/2015 przyjęto:
- Standardy zimowego utrzymania dróg (zał. nr 1)
- Wykazy ulic i miejscowości objęte tymi standardami (zał. nr 2)
- Wykaz sprzętu technicznego, który bierze udział w zimowym utrzymaniu dróg (zał. nr 3).
Ograniczenia finansowe spowodowały, że wszystkie drogi pozamiejskie są zakwalifikowane do V i VI kategorii odśnieżania. Głównym czynnikiem, który ma wpływ na kwalifikację dróg administrowanych przez Powiatowy Zarząd Dróg w Wieruszowie jest średni dobowy ruch pojazdów, oraz znaczenie gospodarcze tych dróg dla naszego Powiatu.
Poszczególne standardy różnią się takimi elementami jak: zakres prac przy odśnieżaniu i usuwaniu śliskości, czas dochodzenia do założonych standardów tj. czas, w którym powinny zostać zakończone prace w zakresie odśnieżania i posypywania dróg po ustaniu opadów śniegu oraz po wystąpieniu zjawiska.
Założone standardy obowiązują przy średnich warunkach pogodowych.
W przypadku wystąpienia skrajnie niekorzystnych warunków tzn. intensywne ciągłe opady śniegu, silne wiatry powodujące zawieje i zamiecie śnieżne- wszystkie dostępne środki sprzętowe do zapewnienia przejezdności koncentrują swoje prace na drogach o największym natężeniu ruchu.
Planowana akcja zimowego utrzymania dróg na terenie powiatu wieruszowskiego prowadzona jest na drogach i ulicach o łącznej długości 257,755 km.
W tym:
- II standard ZUD – 10,276 km
- V standard ZUD – 220,558 km
- VI standard ZUD – 26,899 km
Firmy świadczące usługi związane z zimowym utrzymaniem dróg zgodnie z zawartą umową nie mają w swoim zakresie odśnieżania chodników.
W świetle obowiązujących przepisów – tj.art.5 ust.1 pkt.4 ustawy z dnia 13.09.1996 r.(tekst jednolity Dz. U. nr 152 z dnia 25.07.2011 r. poz. 897) o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości ciąży na właścicielu nieruchomości.
Do zarządu drogi należy obowiązek uprzątnięcia i pozbycia się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników tylko w przypadku jeżeli zarząd drogi pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów na takim chodniku (por. art.5 ust.4 pkt. 3 cytowanej wyżej ustawy).
Zima stwarza bardzo duże zagrożenia dla użytkowników dróg, ze względu na ograniczone środki finansowe oraz konieczność ich racjonalnego wydatkowania apelujemy o rozważną i bezpieczną jazdę.